fredag 25. juni 2010

Hærverk på antennekabelen!


Når jeg skulle på lufta i dag var det veldig stille på alle båndene, til og med på 20 m var det bare såvidt jeg kunne høre noe som helst. Jeg målte SWR og det var skyhøyt. Etter å ha sjekket transceiveren og alt det andre i shacken og funnet ut at alt var i orden gikk jeg ut for å sjekke antennekabelen, det viste seg at noen har smidd flere steder på antennekabelen med kniv. Først fant jeg bare to steder med en avstand på ca. 30 cm i mellom, så jeg kappet av kabelen og skjøtte den der, men SWR var fremdeles skyhøyt. Etter mye måling frem og tilbake med antenneanalysatoren viste det seg til slutt at jeg må bytte ut hele det siste strekket på 15 m som går opp i treet til windomantennen, det er ikke noen ytre skader å se, men de har sannsynligvis drevet og dratt i kabelen slik at den er helt ødelagt innvendig. Bildet ovenfor viser skaden på den første stubben som jeg kappet av.

Ingen kommentarer: