lørdag 18. september 2010

Litt QRP kjøring fra Lillomarka.

P9180002

I dag var jeg en tur i Lillomarka for å kjøre radio, jeg var på en liten høyde i marka ett par kilometer fra der jeg bor. Høyden ligger på ca. 300 m over havet og ca. 125 m høyere enn der jeg bor. Det viste seg at det utgjorde en kjempeforskjell, det var utrolig mye DX å høre på blant annet 17 m som jeg ikke hørte noe som helst av når jeg kom hjem, enda jeg løp hjem på bare 12 minutter. En av årsakene til at jeg hørte så mye mer DX oppe på denne høyden er nok det at det er nettopp denne høyden som skygger en del for meg hjemme. Det ble ikke så mange QSO’ene på meg denne gangen fordi jeg prøvde meg på å komme igjennom pile-up’en til EY7AD, men med 5 watt så holdt det ikke denne gangen.

P9180001

Utstyret jeg brukte i dag var en YAESU FT-817ND med innebygd batteri, Elecraft T1 aututuner og en halvbølgedipol for 40 m. T1 tuneren klarte fint å tune opp antennen på 17 m, 20 m, 40 m og 80 m. Den hadde sikkert klart flere bånd også, men jeg prøvde bare disse båndene i dag.

P9180003

Antennen hang jeg mellom 2 furutrær, og senterisolatoren støttet jeg opp med en 6 m lang fiskestang fra Clas Ohlson.

Ingen kommentarer: