onsdag 1. august 2012

Pyttegga (1999 moh.)

P8010044

I dag våknet jeg opp til strålende solskinn og flott utsikt opp på Karitind (1982 moh.) Etter litt frokost og klargjøring var det bare å begynne å gå oppover mot dagens mål, Pyttegga på 1999 moh, disse 1990 moh. er nærmest mytiske, fordi det er det nærmeste Møre og Romsdal kommer en topp på 2000 m.

P8010045

Utsikt over mot Karitind.

P8010046

Etter å ha gått oppover ett par timers tid fikk jeg endelig mitt første glimt av Pyttegga, Møre og Romsdals høyeste fjell.

P8010048

Rett under toppen av Pyttegga, men fremdeles ett par hundre høydemeter igjen.

P8010051

På med stegjernene før siste kneika opp snøfeltet. Det var strengt tatt ikke nødvendig med stegjern for å forsere snøfeltet, men jeg hadde de jo med meg og da kunne jeg like godt bruke de, det er uansett alltid bedre å gå i snø med stegjern enn uten.

P8010056

Endelig på toppen av Pyttegga (1999 moh.).

P8010053

Flott utsikt mot Finnan og resten av fjellene i Romsdal fra toppen av Pyttegga. Gøy og se hvor mektige Finnan er fra denne avstanden, særlig med tanke på alle sommer og juleferiene jeg har tilbrakt ved foten av Finnan.

P8010060

På vei ned igjen begynte det å snø! På ett øyeblikk var alt rundt meg fullstedig hvitt og det var ikke før at det var gått en halvtime at jeg igjen kunne se noen lengre enn til hendene mine. Det medførte en liten ekstra spenning på veien ned.

Ingen kommentarer: