onsdag 20. februar 2013

Antenne til CQ WW 160 SSB Contest!

DSC_1370

I kveld har jeg fått hjelp av LA1DSA Jan Erik og LA9OSA Frank til å sette opp en antenne for 160 m slik at jeg kan delta i CQ WW 160 m SSB Contesten.

LA8OKA_160m_Toploaded_Vertical

Antennen er min egen konstruksjon som består av 4 eleverte radialer, en kort vertikal og 2 skrånende ledninger for topload. Den har en impedans på mellom 15 og 20 ohm, avhengig av omgivelsene.

Av LA1DSA Jan Erik hadde jeg fått låne en 18 m lang glassfibermast for å heise antennen opp i. Det var nødvendig fordi trærne i skogen bak huset ikke var høye nok.

20130220_214459

I bunnen av antennen festet jeg en SGC SG-237 Autotuner for å ta seg av tilpasningen. Jeg hadde også ett radialnettverk som jeg bruker sammen med SG-237 til min S9v31 vertikal antenne, siden det neppe kunne skade med litt ekstra radialer slengte jeg på disse også.

20130220_215454

Etter tuneren bruker jeg alltid en strømbalun for å unngå at koaksen skal plukke opp støy, denne pleier jeg bare å la ligge på bakken, men LA1DSA Jan Erik og LA9OSA Frank syntes nok at dette ikke var riktig behandling av dyrt antennemateriale, ihvertfall plasserte de strømbalunen pent og forsiktig oppi denne lille grana. Smile

20130220_220807

Etter at antennen var satt opp måtte vi jo selvsagt teste den, siden jeg enda ikke hadde funnet frem koaks jogget jeg bort til huset og hentet min KX3 og koblet den på. LA1DSA Jan Erik sendte melding til LA2NTA Alf og arrangerte sked slik at vi fikk testet antennen.

Stor takk til LA1DSA Jan Erik og LA9OSA Frank som trosset mørke, 10 kuldegrader, en halvmeter snø og elg for å hjelpe meg med å få satt opp antennen! Open-mouthed smile

1 kommentar:

LA8OKA sa...

Det ble 114 QSO'er og 29 DXCC på meg. Det er jeg godt fornøyd med! Antennen fungerte ganske godt på lange distanser, men ikke så godt på kortere distanser, dette var som forventet.