tirsdag 12. februar 2013

Nok en gang på lufta som YO/LA8OKA.

DSC_1355

Denne uken er jeg igjen tilbake på jobb her i Bucuresti, som vanlig har jeg med meg min Elecraft KX3 slik at jeg kan komme meg på lufta fra hotellet. Denne gangen har jeg tatt med meg litt flere antenner slik at jeg kan bytte på antennene for å se hva som fungerer best, den ene antennen er en randomwireantenne med opptil 100 m ledning og 1:9 balun, de to andre antennene er halvbølgedipoler for 40 m og 20 m. Halvbølgeantennen for 20 m har en 1:1 balun, mens halvbølgedipolen for 40 m er uten balun.

DSC_1348

Antennene henger jeg på en 4 m lang malerstang som jeg kjøpte på en Bricostore butikk ikke langt fra hotellet. Med denne stangen klarer jeg å få antennen ca. 3 m ut fra veggen. Ikke overraskende har det vist seg at halvbølgedipolen med balun er den som fungerer aller best, både fordi jeg går sterkere ut med den og fordi balunen bidrar til å dempe støyen betydelig. Denne antennen kan jeg bruke på alle bånd fra 20 m til 10 m. Halvbølgeantennen uten balun går også svært bra, men er litt mer plaget med støy på mottak. Etterhvert laget jeg meg en balun til halvbølgedipolen for 40 m ved å kveile sammen litt koaks, det hjalp betydelig på støyen. Antennen med 1:9 balun fungerer derimot svært dårlig, den mottar mye støy og i tillegg er signalene svært svake, derfor vraket jeg den antennen etter kort tid.

DSC_1350

Ett skår i gleden var at den ene koaksen min gikk i stykker i gårkveld, noe som førte til at jeg måtte benytte en mye kortere koaks og sitte med transceiveren i vinduskanten for å komme meg på lufta, i sannhet en nokså kald opplevelse når det er 4 minusgrader ute. Men sittende i vinduskarmen klarte jeg likevel å få gjennomført en QSO med LA1DSA. LA1DSA hadde vært tålmodig og ventet både mens jeg skiftet antenne og koaks.
I dag har jeg vært nede i byen hos den lokale radioamatørbutikken LC COM og kjøpt meg 10 m med RG-58 og 2 UHF-plugger. Det var ikke noe problem å få kjøpe tingene, bortsett fra ett sant mareritt med papirarbeide da, men innehaveren måtte overtales en hel del før jeg fikk han til å lodde på pluggene for meg. Heldigvis gikk han med på å sette på pluggene for meg etter at jeg hadde tilbudt meg å sette de på selv, bare jeg fikk låne loddebolten som stod på bordet, da loddet han omsider på pluggene, og jeg fikk en kabel jeg kunne bruke.

Hittil har jeg hatt kontakter på 10 m, 12 m, 15 m, 17 m, 20 m, 30 m og 40 m på SSB og PSK.

DSC_1359

Bildet ovenfor viser hvordan jeg har festet stangen i diverse møbler inne på hotellrommet.

DSC_1360

Her er balunen jeg laget meg til 40 m dipolen.

Ingen kommentarer: