lørdag 22. februar 2014

Elecraft W1 SWR & Wattmeter.

For noen dager siden bygget jeg meg ett Elecraft W1 SWR & Wattmeter. Dette er et enkelt og greit byggesett som kan måle effekt fra 0,15 W til 140 W i tre effektområder (1,4 W, 14 W og 140 W) og SWR fra 1:1 til 5:1 innenfor frekvensområdet 1,8 MHz – 30 MHz.
Byggingen gikk ganske greit, men da jeg satte på strøm sa det pang og det kom røyk fra flere steder på kretskortet. Etter en del feilsøking viste det seg at en feil på kretskortet gjorde at 5 volt drivspenningen ble kortsluttet rett til jord ved det ene loddepunktet. Jeg skrapte vekk kobberet som ikke skulle være der med en skarp kniv,erstattet en brent printbane med en blå ledning og erstattet den ene dioden med en liten kobbertråd og fikk wattmeteret til å virke. Av LA1DSA Jan Erik har jeg fått dioder til å erstatte dioden som gikk i lufta og Elecraft skal sende meg ett nytt byggesett siden det var feil på kretskortet.

Ingen kommentarer: