tirsdag 18. mars 2014

Trap for 10 m.

Trap10m_2

På oppfordring fra LA1DSA Jan Erik har jeg i kveld laget meg en trap for 10 m. Jeg brukte regnearket jeg har laget for traps for å beregne antall viklinger. Dette regnearket finner man her:
http://www.arcticpeak.com/antennapages/trap.html

Jeg brukte 2 stk. 47 pF kondensatorer koblet i serie, dette gir tilsammen en kondensator på 23,5 pF. Jeg satte resonansfrekvensen til 28500 kHz, plastrøret jeg brukte har en diameter på 40 mm, og jeg satte også lengden på spolen til 40 mm, dette resulterte i en spole med 7 viklinger.

 

20140318_202608_Android

Trap’en under kontrollmåling før jeg satte den skikkelig sammen.

Trap10m_1

Etter at trap’en var kontrollmålt plasserte jeg kondensatorene på innsiden slik at de blir bedre beskyttet.

VNA_140318_205128

10 m trap’en målt med MiniVNA’en min i transmission mode.Resonansfrekvensen ligger rundt 28450 kHz, med andre ord ikke så langt fra designfrekvensen på 28500 kHz, faktisk var det nært nok til at jeg sa meg fornøyd med resultatet og kledde derfor trap’en med vulkaniseringstape for at spolen ikke skal bevege seg på plastrøret.

Jeg har ikke noen umiddelbare planer for hva jeg skal bruke trap’en til, men det ender nok opp med at jeg setter den inn i vertikalen jeg har laget for 15 m og 20 m, det kunne være morsomt med enda ett bånd på den.

Ingen kommentarer: