tirsdag 4. mars 2014

Trap for 15 m.

TRAP_3

I kveld har jeg laget meg en trap for 15 m. Jeg skal bruke trap’en på fiskestangvertikalen min slik at jeg får den til å gå både på 15 m og 20 m. Trap’en består av to parallellkoblede kondesatorer, en på 10 pF og en på 22 pF slik at de til sammen danner en kondensator på 32 pF og en spole på 1,76 uH. Spolen har jeg laget selv ved å vikle kobbertråd rundt ett plastrør med diameter på 40 mm. Kondensatorene har jeg plassert inne i røret for at de skal bli bedre beskyttet.
Jeg har laget meg ett regneark som automatisk regner ut spoleverdien og antall viklinger på spolen basert på valgt kondensatorverdi, ressonansfrekvens, spolediameter og spolelengde.

Regnearket har jeg lagt ut her: http://www.arcticpeak.com/antennapages/trap.html 

Spole

Tegningen ovenfor viser hvordan man forbereder plastrøret før man vikler kobbertråden rundt røret. Man borer to små hull for kobbertråden og noen større hull til koblingsskruene som man henger opp trap’en med.

TRAP_4

Bildet ovenfor viser trap’en uten vulkaniseringstape, og med noen 50 volts kondensatorer som jeg brukte bare for å teste. Nå har jeg byttet ut disse kondensatorene med noen som tåler 3 kV. Det er viktig å bruke kondensatorer som tåler høy spenning fordi det blir ganske høye spenninger over trap’en. Før man tar på vulkaniseringstape kan man justere ressonansfrekvensen ved å trekke og skyve sammen spolen.

 

TRAP_2

Bildet ovenfor viser hvordan trap’en ser ut inni. Man kan såvidt skimte de blå høyspenningskondensatorene til venstre for skruen.

TRAP_5

Bildet ovenfor viser måleresultatene når jeg måler trap’en med min MiniVNA vektor nettverks analysator.

Bildet nedenfor viser antennen som jeg har tenkt å bruke trap’en i.

Trap_6

Ingen kommentarer: