fredag 7. august 2015

Antennefot for piskantenner.

Fra tid til annen trenger jeg noe å montere piskantenner på, altså ett annet sted enn på håndapparatene som de vanligvis er satt på. I går kveld bestemte jeg meg for å gjøre noe med det, og dette er resultatet, en portabel antennefot for piskantenner!

Med denne foten kan jeg ta piskantennen fra håndapatet og montere den på antennefoten, så kan jeg sette antennefoten på et egnet sted og bruke en koakskabel mellom antennefoten og håndapparatet. Dette kan være greit når jeg er på hytta eller andre steder hvor jeg ikke har noen fast antenne montert på taket.

Antennefoten er svært enkel å lage, den består av en liten blikkboks jeg hadde liggende (jeg tror den inneholdt mais en gang i tiden), 2 radialer, hver på ca. 1/2 meter med kabelsko i den ene enden, 2 skruer med muttere for å feste radialene, 2 BNC chassiskontakter og en stump med RG-58 til å ha mellom BNC-kontaktene.

Jeg valgte å bare ha 2 radialer for at antennefoten skal bli lettere å plassere i vinduer og lignende.

Nærbilde av antennefoten uten koaks og piskantenne.
 
Innsiden av antennefoten.

Ingen kommentarer: