onsdag 21. oktober 2015

Bluetooth modul til min TNC-X.

For noen dager siden bestilte jeg meg en Bluetooth modul til min gode gamle TNC-X. Jeg har hatt mine 2 TNC-X siden 2007, den ene har en X-Digi modul installert og er i daglig bruk som Fill-In digipeater hjemme hos meg. Den andre har jeg derimot brukt lite de siste årene, men i går kom Bluetooth modulen X-BT og den installerte jeg i den. Selve installasjonen var gjort på ett øyeblikk, det var bare å løsne 4 skruer og sette på plass X-BT der den skulle være.
Så var det bare å koble til en radio og sette på strøm.
Det neste jeg måtte gjøre var å parre X-BT til telefonen og så sette opp APRS appen jeg bruker på telefonen.  Jeg bruker APRSdroid,  den er enkel å sette opp og fungerer ypperlig til formålet.

 

Bluetooth modulen X-BT installert på hovedkortet på TNC-X.
 
Slik ser TNC-X ut inne med Bluetooth modulen X-BT installert.
 
TNC-X skrudd sammen og klar til bruk.
 
Jeg koblet TNC-X til min Yaesu FT-817.
 
Skjermbilde av stasjonslisten på APRSdroid
.
Skjermbilde av rådataene på APRSdroid.
 
APRSdroid har også kart, det gjør det enkelt å følge med på APRS aktivitetet i nærområdet.

Ingen kommentarer: