mandag 22. februar 2016

MiniVNA Tiny vektor nettverksanalysator.

MiniVNA Tiny
Flere har bedt meg om å skrive litt om MiniVNA Tiny. Dette er en vektor nettverksanalysator som dekker frekvensområdet fra 1 MHz til 3 GHz. Den dekker altså det meste vanlige radioamatører har bruk for. Den styres i fra enten PC, nettbrett eller mobiltelefon. Selve boksen er knøttliten, omtrent på størrelse med en stor fyrstikkeske.

Det mest brukte programmet for å styre MiniVNA Tiny er vna/J. vna/J er laget av DL2SBA Dietmar Krause og kan lastes ned gratis fra hans hjemmeside: http://vnaj.dl2sba.com/

vna/J
vna/J er forholdsvis enkelt i bruk og fungerer på alle maskiner som kan kjøre JAVA.

Et annet mye brukt program for å styre MiniVNA Tiny er Blue VNA laget av YO3GGX Dan Toma. Også dette programmet er gratis og kan lastes ned fra Google PLAY: https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.yo3ggx.btvna&hl=no

Blue VNA
Også Blue VNA er enkelt i bruk og fungerer på alle maskiner som har Android.

Dere som har fulgt med på denne bloggen en stund vil helt sikker kjenne igjen skjermbildene fra vna/J og Blue VNA, da jeg bruker disse programmene ofte for å vise målinger jeg har gjort på antenner og lignende.

Pigtails.
Siden MiniVNA Tiny har to SMA-kontakter har jeg laget meg noen små pigtails som jeg bruker som overgang mellom SMA og andre vanlige kontakter, på bildet ovenfor kan dere se de jeg bruker mest. Jeg bruker pigtails i stedet for adaptere for at belastningen på SMA-kontaktene skal bli mindre.
 
MiniVNA Tiny med PL-259 (UHF-plugg) pigtail.
Kalibreringslaster, fra venstre; kortslutning, 50 ohm og til slutt en åpen last.
For å kunne gjøre gode målinger med MiniVNA Tiny er man avhengig av å kalibrere den, til dette bruker jeg ett sett med små kalibreringslaster som vist på bildet ovenfor.

Plastkoffert til oppbevaring av MiniVNA Tiny.

Når jeg ikke bruker MiniVNA Tiny oppbevarer jeg den i en liten plastkoffert som jeg har laget til den, der har jeg også plass til alle pigtailene, noen adaptere og USB-kabelen.

Innholdet i kofferten.
SWR målt på min FD-4 windomantenne med vna/J og MiniVNA Tiny.

SWR på 60 m målt på min forkortede dipol for 60 m.

SWR på 15 m målt på min forkortede dipol for 60 m.
En av fordelene med nettverksanalysatorer som MiniVNA Tiny er at man også kan måle mellom to porter, dette er for eksempel svært nyttig når man skal måle filtre.
Transmissionstapet målt på et båndpassfilter for 80 m.
Som man ser, gir filteret svært god dempning på 40 m.

Ingen kommentarer: