torsdag 17. mars 2016

Traps for 40 m.


I kveld har jeg laget meg noen nye traps til 40 m. Trapsene består av spoler på 8,4 uH og kondensatorer på 60 pF. Spolene er laget av 20 viklinger 1,5 mm^2 PN-ledning viklet på 40 mm plastrør. Spolenes lengde er 60 mm. Kondensatorene er laget av 55 cm RG-58 koaksialkabel. For at koaksene ikke skal trekke vann har jeg satt på med krympestrømpe med lim i hver ende. Sendeterlederen er noen centimeter lengre enn skjermen for å hindre overslag mellom skjerm og senterleder i enden av koaksen. Jeg avstemte trapsene ved å klippe vekk skjermen.

Dette bildet viser kondensatorene laget av RG-58.

Den første trapsen målt med min MiniVNA Tiny.
Dempningen på resonansfrekvensen er 67 dB.

Den andre trapsen målt med min MiniVNA Tiny.
Dempningen på resonansfrekvensen er på 67 dB.

Ingen kommentarer: